20 pytań, które należy zadać klientowi przed każdym projektem projektowym

udany projekt zaczyna się od zrozumienia potrzeb Twoich klientów. Zadając odpowiednie pytania klientom, możesz dostarczać lepsze projekty, unikać zbędnych poprawek i pozyskać powracających klientów, którzy są zadowoleni z Twojej pracy. Budowanie relacji i szacunku są niezbędne do doskonałej twórczej współpracy, a zaczyna się, zanim nawet podniesiesz ołówek.

Oto 20 podstawowych pytań klientów, które powinieneś zadać klientom przed rozpoczęciem pracy nad jakimkolwiek projektem. Te pytania pomogą klientom poczuć się zaangażowanymi w proces projektowania, a także pomogą w burzy mózgów i dopracowaniu kreatywnego produktu.

 

Ustanów wspólną płaszczyznę

 

tart, informując klientów, że Ci zależy. Wejdź w ich buty i zrozum, dlaczego w pierwszej kolejności szukają rozwiązania projektowego. Te pytania pomogą Ci poznać wyzwania, przed którymi obecnie stoją, dzięki czemu możesz zastanowić się, jak najlepiej zapewnić rozwiązanie projektowe.

 

1. „Jaka jest inspiracja tego projektu?”

Odkrycie motywacji Twojego klienta pomaga Ci zorientować się, dlaczego Twój klient chce z Tobą pracować i jak powinieneś rozpocząć projekt. Ich odpowiedź może ujawnić, co próbują powtórzyć lub zrobić inaczej.

1. „Jaka jest inspiracja tego projektu?”

Odkrycie motywacji Twojego klienta pomaga Ci zorientować się, dlaczego Twój klient chce z Tobą pracować i jak powinieneś rozpocząć projekt. Ich odpowiedź może ujawnić, co próbują powtórzyć lub zrobić inaczej.

 

2. „Co próbujesz osiągnąć?”

Wyznaczanie celów umożliwia śledzenie postępów i sprawdzanie, jak efektywny jest Twój projekt. Kiedy wiesz, co powinien osiągnąć Twój projekt, będziesz mógł zobaczyć, jakie luki możesz wypełnić.

 

3. „Jakie są twoje oczekiwania?”

Zadając to pytanie sprawiasz klientowi wrażenie, że jesteś profesjonalnym projektantem, którego czas, zasoby i talenty muszą być cenione i doceniane. Jeśli słyszałeś o „pełzaniu zakresu”, wiesz, jak ważne jest zwracanie uwagi na tę część swojej praktyki.

 

Poznaj markę

Poznanie firmy i marki Twoich klientów pomoże Ci zastanowić się nad tym, co tkwi w ich sercach i umysłach. Te pomysły i uczucia są dokładnie tym, co chcesz wykorzystać, gdy zaczynasz projektować.

 

4. „Jaka jest twoja misja?”

Poznaj podstawowe wartości, które kierują działalnością Twojego klienta. Wiedza o tym, co reprezentuje twój klient, pomaga ci szanować to, w co wierzy. Niektóre projekty projektowe mogą mieć również kulturowy lub polityczny punkt widzenia, a te wartości mogą wymagać wyraźnej części projektu.

 

 

przez łyżkę lancetową

5. „Jakie są mocne strony Twojej firmy?”

Wyróżnij unikalne punkty sprzedaży swojego klienta. Możesz również wykorzystać te informacje, aby zainspirować ogólną koncepcję swojego projektu.

 

6. „Kim są twoi najlepsi konkurenci?”

Poznaj branżę swojego klienta. Możesz znaleźć powtarzające się elementy i strategie, które mogą sprawdzić się w projekcie Twojego klienta lub które mogą go wyróżnić.

 

7. „Co lubisz lub nie lubisz w swoim poprzednim brandingu?”

Poproś o linki do poprzednich materiałów marketingowych i upewnij się, że Twój projekt jest zgodny z istniejącymi materiałami marketingowymi Twojego klienta. Jeśli Twój klient ma wcześniejsze próbki projektów, opłaca się wiedzieć, co się sprawdziło, a co nie, zwłaszcza jeśli dokonuje rebrandingu.

 

Zdefiniuj odbiorców

Projektuj z myślą o dobrze zdefiniowanej grupie odbiorców. Dowiedz się o klientach swojego klienta zarówno pod względem demograficznym (wiek, płeć, pochodzenie etniczne itp.), jak i psychograficznym (osobowość).

 

8. „Kto jest Twoim klientem docelowym?”

Zacznij od psychografii i poproś klienta o dokładne opisanie, kim są jego idealni klienci, w tym co robią, jak się zachowują, co lubią i nie tylko. Rozpoczynając projekt, możesz użyć elementów, które przemawiają do sposobu myślenia tej grupy docelowej.

 

 

przez łyżkę lancetową

9. „Czy to jest dla kobiecej, męskiej lub neutralnej płciowo publiczności?”

Niektóre marki mogą wykorzystywać tradycyjne oczekiwania dotyczące płci, aby dotrzeć do określonej grupy odbiorców. Podobnie, jeśli klient powie Ci, że ma szeroką, mieszaną publiczność, jeśli chodzi o płeć, wprowadzasz do swojego projektu więcej elementów neutralnych pod względem płci.

 

10. „Jaką grupę wiekową kierujesz?”

Różne grupy wiekowe oczekują i reagują na różne rzeczy, jeśli chodzi o projektowanie. Zastanów się, jak odpowiednie i skuteczne będą Twoje wybory kolorów, kształtów, typografii i stylu dla grupy docelowej. Czy te elementy zabrzmią, czy spadną płasko?

 

11. „Czy są jakieś problemy kulturowe z twoją publicznością?”

Niektóre elementy projektu mogą być nieodpowiednie lub inaczej postrzegane w innych kulturach. Unikaj pułapek, zadając to pytanie, aby przeprowadzić badania i upewnić się, że Twój projekt jest akceptowany przez społeczność Twojego klienta.

 

Ustaw oczekiwania

Niektórzy klienci skupiają się na swoich potrzebach i zapominają o specyfice projektu. Jeśli słyszałeś o czymś w stylu: „Chcę mieć wyjątkowy i niesamowity projekt, który pokaże, jak fajny jest mój produkt, abym mógł zwiększyć sprzedaż”, wiesz dokładnie, o co mi chodzi.

 

 

przez łyżkę lancetową

Zadaj te pytania, aby określić ich oczekiwania. Możesz pochwalić lub „zatwierdzić” ich pomysły projektowe, lub (delikatnie) przekazać im, że plan nie zadziała. („Przepraszam, nie sądzę, żebyśmy mogli zmieścić imiona wszystkich 200 gości na twoim projekcie zaproszenia”).

 

12. „Jakiego stylu szukasz?”

Określ gust klienta w zakresie estetyki projektowania, zakładając, że sam może być ekspertem od projektowania. Zamiast „Czy chciałbyś dołączyć ilustracje izometryczne, czy może jakieś asymetryczne układy?” możesz zapytać: „Chcesz wyważonego, czystego wyglądu, czy czegoś bardziej eksperymentalnego i dynamicznego?” Twoje pytania pomogą Ci zawęzić wybór kreatywnych trendów.

 

13. „Jakich niezbędnych elementów potrzebuje Twój projekt?”

Sprawdź, czy Twój klient ma dziwactwa lub wymagania. To pytanie sprawi, że nie zaniedbujesz żadnej kopii, obrazów lub motywów, które są niezbędne do projektu. (Nie wiem jak wy, ale mam klientkę z branży modowej, która zawsze musi zobaczyć coś błyszczącego.)

 

Uzyskaj praktyczne szczegóły

 

przez łyżkę lancetową

Najczęściej Twoi klienci będą używać Twojego projektu w wersji drukowanej lub cyfrowej — w kampaniach marketingowych, reklamach internetowych, blogach, publikacjach i nie tylko. Dowiedz się więcej o produkcie końcowym, aby wzbogacić swój projekt.

 

14. „Gdzie użyjesz projektu?”

Niech Twój klient opowie Ci o medium, lokalizacji i rozmiarze gotowego produktu. Będziesz mieć inne rozważania na temat projektowania druku, druku cyfrowego i urządzeń przenośnych, a także projektów na dużą skalę.

 

15. „Jak będziecie dystrybuować lub wykorzystywać produkt?”

W przypadku projektów drukowanych zapytaj o specyfikacje drukowania. W zależności od techniki produkcji może być konieczne ograniczenie kolorów lub możesz mieć możliwość dodania jeszcze większej liczby warstw do swojego projektu.

 

Ustaw profesjonalne granice

Aby współpraca przebiegała sprawniej, zapytaj klienta, jak chciałby ze sobą współpracować. Będziesz mieć również możliwość wyrażenia tego, co możesz, a czego nie możesz zrobić dla klienta.

 

16. „Jak wolisz się komunikować?”

Niektórzy klienci wolą otrzymywać ciągłe aktualizacje, podczas gdy niektórzy dają ci czas na „robienie własnych rzeczy”. Zrozumienie, w jaki sposób będziecie pracować razem przez resztę projektu, pomoże ci bardziej skoncentrować się na pracy lub przewidywać przerwy. W ten sposób możesz planować zadania i przygotowywać aktualizacje dla swojego klienta.

 

 

przez łyżkę lancetową

17. „Ile chcesz wydać na ten projekt?”

Wyjaśnij klientowi, jakie są Twoje stawki bazowe. Jeśli będziesz pobierać opłatę za każdą wersję, ustaw oczekiwania, czy będzie to obliczane za godzinę, czy za rundę wersji.

 

18. „Jak chcesz wyrazić opinię?”

Określ, jak często będziesz aktualizować klienta o nowe wersje projektu. Niektórzy klienci uwielbiają spotykać się z projektantem. Inni mogą przyjąć podejście bez użycia rąk. Rozważ swoje opcje, aby nie tracić czasu i wysiłku.

 

19. „Jakich plików i formatów potrzebujesz?”

Wyjaśnij klientowi, co może otrzymać i co zrobić ze swoimi plikami. Pomoże to również przewidzieć, jaki rodzaj licencji będzie wymagany dla niektórych zasobów projektowych, których będziesz musiał użyć, takich jak czcionki i obrazy.

 

20. „Jak szybko tego potrzebujesz?”

Upewnij się, że masz wystarczająco dużo czasu na zakończenie projektu wraz z innymi zobowiązaniami. Daj czas na poprawki, a nawet trochę możliwej prokrastynacji lub blokady projektanta.

 

Świetny projekt zaczyna się od odrobiny pytań i odpowiedzi

Pamiętaj, że klienci szukają nie tylko atrakcyjnego projektu. Potrzebują również profesjonalnej porady, cierpliwości i zrozumienia, a także odrobiny troski i uznania. Zadając właściwe pytania klientom, ustalając wspólną płaszczyznę i rozumiejąc ich pragnienia, możesz lepiej zaspokoić potrzeby klienta i zapewnić przyjemne doświadczenie, które warto nabyć ponownie w przyszłości.

 

I hej, kto nie chce powracających klientów?

 

Następnym razem, gdy będziesz pracować nad projektem, pamiętaj o tych pytaniach klientów i spróbuj rozpocząć rozmowę. Nie bój się pytać. Pokaż, że Ci zależy i unikaj niebezpiecznych założeń. Wszystko zaczyna się od pierwszego pytania, które otwiera drzwi do wielu możliwości: „Co mogę dziś dla Ciebie zaprojektować?”

  • TAGS

LEAVE A REPLY