Co każdy projektant powinien wiedzieć o własności intelektualnej i naruszeniu praw autorskich

jako projektant, inspiracja jest wszędzie wokół ciebie. Możesz odwiedzić nowe miasto i znaleźć inspirację w jego wyjątkowej architekturze lub w obrazie, rzeźbie lub innym dziele sztuki. A potem możesz naśladować artystów stojących za tymi pracami we własnych projektach. Nic nie istnieje w próżni, łącznie z twoimi projektami. Ale jest granica między zainspirowaniem się innym dziełem a plagiatowaniem go. Ta linia nazywa się naruszeniem praw autorskich.

Jako grafik musisz dokładnie wiedzieć, gdzie postawić granicę między dawaniem inspiracji cudzej pracy, a zwykłym jej kopiowaniem. Innym obszarem, w którym linia staje się naprawdę rozmyta, jest sytuacja, gdy masz do czynienia z parodiami. Parodie są zabawne, zabawne i często projektanci tworzą je w hołdzie pracom, które lubią. Ale nawet parodie oparte na dobrych intencjach mogą naruszać prawa autorskie oryginalnych twórców, a to może wpędzić cię w spore kłopoty prawne.

 

kadr z Spaceballs

Kosmiczne kule to klasyczny przykład parodii podszywania się pod ukochaną serię filmów za pośrednictwem Brooksfilms.

kadr z Gwiezdnych Wojen

Oryginalna scena, za pośrednictwem Lukasfilm.

Zanim naprawdę zagłębimy się w to, kiedy i jak możesz uczynić inspirację lub parodię częścią swojego projektu, przyjrzyjmy się kilku ważnym terminom, które warto poznać i zrozumieć.

 

Własność intelektualna

Cokolwiek oryginalnego, co ktokolwiek tworzy, jest jego własnością intelektualną, jeśli jest chronione przez prawo. Oznacza to, że kiedy rysujesz obrazek, piszesz piosenkę, wymyślasz lepsze koło, projektujesz postać, budujesz motyw WordPress lub nazywasz produkt, twoje dzieło jest twoją własnością intelektualną – dopóki nie sprzedasz swoich praw własności klientowi. Własność intelektualna może również obejmować innowacje i przejawy odkryć. Jedynym wyjątkiem jest umowa o pracę na zlecenie. Jeśli jesteś pracownikiem pełnoetatowym, projekty, które tworzysz w ramach swojej pracy, są własnością intelektualną Twojego pracodawcy, a nie Twoją własnością.

 

Gdy coś jest twoją własnością intelektualną, masz wyłączne prawo do używania, zmieniania i czerpania z tego korzyści. Masz również prawo do udzielania licencji innym osobom według własnego uznania. Mówiąc wprost, jeśli napiszesz powieść o postaci o imieniu Maryanne the Magic Mongoose, inny autor nie może napisać jej kontynuacji, Maryanne the Magic Mongoose Makes Marshmallow Pies, bez udzielenia im licencji na postać i koncepcję.

 

rysunek, kangur, hydraulik

Jeśli to zrobiłeś, jest twoje, chyba że go sprzedasz. Projekt Hazel Anne dla Kendrick Plumbing.

Własność intelektualna jest prawnie chroniona na cztery sposoby:

 

Prawa autorskie: zwykle używane w przypadku dzieł artystycznych i literackich.

Patent: Patenty służą do ochrony innowacji, wynalazków i nowych rozwiązań technicznych istniejących trudności.

Znak towarowy: Znaki towarowe służą do odróżnienia towarów i usług poszczególnych firm od towarów i usług innych firm. Slogany, maskotki, nazwy firm i inne elementy brandingu są chronione znakami towarowymi.

Tajemnice handlowe: określone strategie i metody biznesowe mogą stać się prawnie chronioną własnością intelektualną na mocy ustawy o jednolitych tajemnicach handlowych.

W Stanach Zjednoczonych każdy projektant automatycznie posiada prawa autorskie do swojej pracy, z wyjątkiem sytuacji związanych z pracą na zlecenie, o których mowa powyżej. Nie ma potrzeby rejestrowania praw autorskich w Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych USA, tak jak w celu uzyskania ochrony związanej z opatentowaniem koncepcji. Jednak prawa autorskie można zarejestrować w Urzędzie Praw Autorskich USA. Jeśli chcesz złożyć pozew o naruszenie praw autorskich, musisz najpierw zarejestrować swoje prawa autorskie.

 

Nie musisz również rejestrować znaku towarowego, aby używać go wyłącznie, ale generalnie jest to dobry pomysł. W ten sposób nazwa Twojej firmy i wszystkie inne elementy brandingu są rozpoznawane jako Twoje, o ile docierają do Stanów Zjednoczonych. Aby chronić swoją markę za granicą, musisz zarejestrować swój znak towarowy w każdym kraju, w którym prowadzisz działalność.

 

komiks, monety, baseball, gotówka i koszulka za dwoma mieczami

Twoja własność intelektualna jest twoją ochroną. Design by Dexterous” za „Chroń to, co zbierasz”.

Dla naszych celów będziemy głównie mówić o pracach chronionych prawami autorskimi i znakami towarowymi. Pamiętaj, że te definicje są zorientowane na Stany Zjednoczone, więc jeśli pracujesz poza Stanami Zjednoczonymi, przepisy mające zastosowanie do Twojej pracy i ich zakres mogą być zupełnie inne. Aby uzyskać konkretną poradę prawną, omów swoją sytuację z lokalnym prawnikiem ds. własności intelektualnej.

 

Dozwolonego użytku

Doktryna dozwolonego użytku stanowi wyjątek w ustawie o prawie autorskim, który w pewnych ograniczonych okolicznościach zezwala na korzystanie z dzieł chronionych prawem autorskim bez uzyskania zgody ich autorów. To są:

 

Prace naukowe. Możesz odwoływać się do dzieł chronionych prawem autorskim w swoich pracach uniwersyteckich lub innych opublikowanych pracach naukowych, gdy Twoje odniesienia komentują dzieła chronione prawami autorskimi. Nie możesz jednak rościć sobie prawa do dzieła chronionego prawami autorskimi.

Raportowanie wiadomości. Jeśli zgłaszasz wiadomości, a dzieło chronione prawem autorskim ma związek z Twoją historią, możesz o nim wspomnieć, nie martwiąc się o naruszenie praw autorskich. Obejmuje to cytaty z innych artykułów prasowych związanych z Twoją historią.

Krytyka. Podobnie jak w przypadku krytyki naukowej lub wiadomości, w opublikowanej krytyce możesz wspomnieć o dziełach chronionych prawem autorskim. Krytycy książek, ktoś?

Nauczanie. Czasami praca z istniejącymi fragmentami jest najskuteczniejszym sposobem nauki. Być może projektowanie plakatów filmowych dla The Outsiders lub pisanie nowego rozdziału Catcher in the Rye są częścią planów lekcji, które zaprojektowałeś dla swoich uczniów. Są to dopuszczalne zastosowania zgodnie z doktryną dozwolonego użytku.

Parodia. Poddanie utworu krytyce poprzez parodię, przesadną imitację utworu w celach komediowych lub krytycznych, jest dozwolone zgodnie z doktryną dozwolonego użytku, gdy parodia ma w jakiś sposób transformację.

Narwal z parasolem i napisem „Jestem Nary Poppins ya’ll”

Parodia może być tak prosta, jak zabawna gra słów i tekst. Projekt autorstwa anonimowej sławy dla Designer Studios.

Przeobrażający. To kluczowa różnica między dozwolonym użytkowaniem a naruszeniem praw autorskich. Dzieło pochodne, które po prostu wykorzystuje chronione prawem autorskim nazwy, koncepcje, postacie i idee, nie jest parodią, ale dziełem, które je przejmuje i przekręca w sposób, który sprawia, że ​​konsument zyskuje nowe zrozumienie oryginału, jest w istocie parodią. Czasami to nowe zrozumienie jest po prostu w stanie śmiać się z tego, jak parodia kpi z oryginału.

 

parodia logo olimpijskiego z narkotykami wymienionymi na obwodzie każdego koła i parodia logo McDonald's, które jest znacznie grubsze niż zwykłe

Parodiowanie słynnych logotypów w celu wyrażenia opinii o firmach za nimi stojących jest przykładem dozwolonego użytku. przez Maentis.

po lewej nieedytowane zdjęcie mężczyzny na pustkowiu, po prawej przerobione zdjęcie zasłaniające rysy mężczyzny i kładące mu gitarę na rękach

W 2013 r. sąd orzekł, że zdjęcie po prawej, autorstwa fotografa Richarda Prince'a, jest wystarczająco transformujące w stosunku do oryginału (zdjęcie po lewej autorstwa Patricka Cariou), aby umożliwić uczciwe wykorzystanie obrazu. Przez Patricka Cariou i Richarda Prince'a.

Transformacyjny charakter dzieła nie jest jednak jedynym czynnikiem, który oddziela dozwolony użytek od naruszenia praw autorskich. Każdy przypadek domniemanego naruszenia jest wyjątkowy, a po przedstawieniu sądowi konkretnego przypadku, w celu ustalenia, czy rzeczywiście doszło do naruszenia praw autorskich, bierze on pod uwagę wszystkie poniższe elementy:

 

Charakter dzieła chronionego prawem autorskim. Niektóre rodzaje utworów korzystają z ochrony praw autorskich bardziej niż inne, i są to utwory, które zazwyczaj otrzymują „większą” ochronę praw autorskich. . Obejmują one dzieła takie jak filmy, powieści i inne utwory, które wymagają znacznej pracy twórczej ze strony twórcy. W przeciwieństwie do tego, artykuł techniczny lub artykuł prasowy wymagają mniej twórczego wysiłku, aby go wyprodukować, a zatem jego użycie jest bardziej prawdopodobne, że zostanie uznane za dozwolony użytek.

Ilość i istotność dzieła chronionego prawem autorskim użytego w utworze pochodnym. Zasadniczo, czy mały fragment oryginalnej pracy został wykorzystany do poparcia punktu twórcy pochodnego, czy też duże fragmenty zostały skopiowane i umieszczone wokół stosunkowo nieistotnego punktu? Zarówno jakość, jak i ilość mają tutaj znaczenie – w niektórych przypadkach nawet użycie małego fragmentu oryginalnego dzieła może zostać uznane za zbyt duże, aby pochodny mógł być dozwolony do użytku, ponieważ mały fragment jest sednem oryginalnego dzieła.

Wpływ pochodnej na marketing oryginalnego utworu. Dozwolone korzystanie z utworu nie powinno szkodzić zdolności oryginalnego twórcy do czerpania korzyści z jego pracy. Jeśli sąd stwierdzi, że nielicencjonowany utwór pochodny może negatywnie wpłynąć na rynek oryginału, może uznać, że utwór pochodny stanowi naruszenie praw autorskich.

fotografia Arta Rogersa obok rzeźby Jeffa Koons

Po tym, jak stanął przed pozwem o naruszenie praw autorskich, rzeźbiarz Jeff Koons twierdził, że jego wykorzystanie fotografii Arta Rogersa do zilustrowania banalności codziennego życia było dozwolone. Sąd orzekł na korzyść Rogersa, twierdząc, że rzeźba jest zbyt podobna do fotografii i że publiczność rozpozna ją jako kopię, a Koons mógł użyć ogólnego źródła, aby przedstawić to samo artystyczne oświadczenie. Via Art Rogers i Jeff Koons.

Inspiracja

Porozmawiajmy o inspiracji. Być może istnieje artysta, który naprawdę Cię inspiruje. Jeśli używasz tej inspiracji we własnej pracy, kiedy dokładnie inspiracja staje się plagiatem? Plagiat oznacza naśladowanie cudzej pracy i przedstawianie jej jako własnej bez przypisywania autorowi zasług. Inspiracja zamienia się w imitację podczas kopiowania tego, co uważa się za sedno – lub centralną ideę – dzieła.

 

Powiedzmy, że inspiruje Cię użycie przez innego artystę odważnych kolorów i geometrycznych kształtów. Używanie tych samych schematów kolorów i kształtów byłoby imitacją, podczas gdy odmienne interpretowanie tych pomysłów i stosowanie ich we własnej pracy na nowe sposoby byłoby inspiracją. Kluczem jest to, że twoje zastosowanie pomysłu musi być transformacyjne, co oznacza, że ​​twoja inspirowana praca musi wyraźnie różnić się od głównej idei, która składa się na oryginalne dzieło sztuki. Oto, jak zachować ostrożność, gdy nie masz pewności: zawsze unikaj imitacji i dąż do przekształcenia i rozwinięcia pomysłu do punktu, w którym połączenie z oryginałem nie będzie już widoczne.

 

Kto jest właścicielem praw do dzieła sztuki?

W porządku, załóżmy, że stworzyłeś coś oryginalnego, co chcesz sprzedać klientowi. Kto zatem jest właścicielem praw? Cóż, o ile „klient” nie jest Twoim pracodawcą na pełen etat (w takim przypadku jest on właścicielem praw automatycznie), zależy to od tego, jakie prawa zdecydujesz się mu przekazać. Jeśli jesteś niezależnym projektantem, posiadasz prawa autorskie do wszystkiego, co tworzysz. Masz prawo kontrolować, w jaki sposób Twoja praca jest powielana i wykorzystywana komercyjnie. Gdy już sprzedasz swoją pracę, ważne jest, jakie prawa zgadzasz się przekazać swojemu klientowi. Musisz zwrócić uwagę na to, czy przyznajesz swojemu klientowi prawo do używania, powielania, wyświetlania lub dostosowywania swojej pracy. O ile nie przypiszesz praw autorskich komuś innemu, projekt należy do Ciebie i tylko do Ciebie, co stanowi środek bezpieczeństwa, który ma na celu ochronę przed naruszeniem — i zapewnienie, że nie narusza on praw autorskich do żadnego innego dzieła.

 

Oto jak to działa na platformie 99designs: Kiedy projektant kończy projekt z klientem i podpisuje umowę DTA (Design Transfer Agreement), oznacza to, że klient jest teraz właścicielem projektu. Projektant nie ma już kontroli nad tym, jak jego praca jest powielana lub wykorzystywana komercyjnie. Jeśli klient zdecyduje się później zmodyfikować projekt, ma do tego prawo, a projektant nie ma w tej kwestii nic do powiedzenia. W przypadku naruszenia praw autorskich, jeśli projektant sprzedał klientowi obraz chroniony prawem autorskim, jego prawny właściciel będzie musiał podjąć kroki prawne przeciwko klientowi. Klient może następnie podjąć kroki prawne przeciwko projektantowi za dostarczenie tego obrazu w pierwszej kolejności.

 

prawnik w pelerynie latającej nad miastem

Twój prawnik może być twoim bohaterem. Projekt banera vepar dla Siegfrieda & Jensena.

Graj ostrożnie

Wiedza o tym, kto jest właścicielem jakich praw do wzoru i jak można go wykorzystać, ma kluczowe znaczenie. Jeśli nie masz pewności, czy pomysł na projekt jest dozwolony do użytku lub może potencjalnie stanowić naruszenie, zachowaj ostrożność i unikaj korzystania z tego projektu. Możesz mieć swój własny dysk twardy lub notebook przepełniony rażącymi, a nawet złośliwymi satyrami wyśmiewającymi popularne marki i liczby, ale kiedy publikujesz i sprzedajesz projekty, musisz znać tajniki tego, co możesz, a czego nie możesz legalnie zrobić. Jako właściciel małej firmy powinieneś mieć relację z prawnikiem, do którego możesz zwrócić się o poradę w takich sprawach. Tego rodzaju doradztwo to jedna z najcenniejszych inwestycji, jakie możesz poczynić w swoim biznesie.

  • TAGS

LEAVE A REPLY