Jak działa sztuczna inteligencja?

Jak działa i na czym polega sztuczna inteligencja?

Akcja partnerska

Sztuczna inteligencja od dawna już nie kojarzy się wyłącznie z filmami science fiction. Inteligentne rozwiązania wprowadzane są w każdym właściwie aspekcie naszego codziennego życia, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Czym właściwie jest sztuczna inteligencja? Na czym polega?

Na czym polega sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja – w skrócie AI – oznacza nadanie maszynom zachowań zbliżonych do ludzkich poprzez proces uczenia się na podstawie algorytmów, doświadczeń i dostępu do dużych zbiorów danych. Znanym przykładem jest komputer Deep Blue, który pokonał arcymistrza Kasparowa w szachach jeszcze w 1996 roku. Dziś coraz częściej słyszymy o przykładach takich jak samochody, które same parkują czy cyfrowi asystenci, którzy nie wymagają udziału człowieka do obsługi klienta.

Na co dzień obserwujemy coraz więcej inteligentnych rozwiązań – na przykład paczkomaty, panele na przystankach autobusowych informujące o godzinie przyjazdu w czasie rzeczywistym, publiczne sieci WiFi zabezpieczone usługą VPN, oświetlenie, które przygasza się gdy nikt nie przechodzi ulicą, a następnie podążą za przechodniem lub przejeżdżającym autem, termostaty, które same dostosowują temperaturę w pomieszczeniu do preferencji mieszkańców. Wszystko to pozostaje związane z koncepcją uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji.

Na czym polega sztuczna inteligencja? AI automatyzuje wiele procesów, choć nie tylko przyspiesza określone zadania, ale również jest w stanie samodzielnie znajdować rozwiązania danych problemów. Sztuczna inteligencja nie jest produktem samym w sobie, ale zwiększa jakość istniejących przedmiotów i usług – na przykład Siri została wprowadzona jako nowa funkcja produktów Apple. Maszyny są w stanie przetworzyć ogromne zbiory danych Big data i odpowiedzieć na potrzeby klienta właściwie natychmiast, poprzez znalezienie odpowiednich algorytmów i prawidłowości.

Sztuczna inteligencja – przykłady zastosowań

Jednym z sektorów, który najczęściej wykorzystuje rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji jest sprzedaż. Wirtualne zakupy stają się szybsze, system podpowiada klientowi ofertę dostosowaną do jego potrzeb, a chatboty odpowiadają na zapytania w ciągu kilku sekund. W bankach techniki AI pomagają określić automatycznie, które transakcje finansowe mogą być nieuczciwe, przyjmować lub odrzucać decyzje dotyczące oceny kredytowej oraz po prostu zarządzać danymi. W służbie zdrowia aplikacje sztucznej inteligencji pomagają spersonalizowań odczyty medyczne i rentgenowskie i mogą pełnić rolę doradców, na przykład przypominając o zażywaniu tabletek, ćwiczeniach lub zdrowszym odżywianiu.

Sztuczna inteligencja wykorzystana została nawet do walki z pandemią koronawirusa – na przykład w kamerach termowizyjnych zainstalowanych na lotniskach i w innych miejscach publicznych. Telefony komórkowe na AI do tworzenia aplikacji, które są jak najbardziej spersonalizowane. Popularny serwis streamingowy Netflix wykorzystuje zbiory danych dotyczące gustów widzów do tworzenia nowych seriali, tak by odpowiadały jak największej rzeszy widzów.

W rolnictwie sztuczną inteligencję wykorzystać można do rozbudowania zrównoważonego systemu żywnościowego, na przykład poprawiając jakość żywności poprzez minimalizację ilości stosowanych nawozów, pestycydów i sztucznego nawadniania. Inteligentne rozwiązania jednocześnie zwiększają produktywność i zmniejszają negatywny wpływ na środowisko. Roboty potrafią również samodzielnie usuwać chwasty i ograniczać stosowanie herbicydów. Niektóre aplikacje AI są w stanie wykryć fałszywe wiadomości w mediach społecznościowych i na portalach informacyjnych poprzez wyszukiwanie sensacyjnych słów i fraz oraz identyfikację źródeł internetowych uważanych za wiarygodne lub nie.

Powszechność technik sztucznej inteligencji wywołała debatę związaną z potencjalnym zagrożeniem bezpieczeństwa. Aby rozwiązania sztucznej inteligencji były bezpieczne, maszyny muszą posiadać wyłącznik awaryjny, powinny być projektowane w celach uznawanych za sprzyjające społeczeństwu i zawsze pamiętać należy, że za negatywne skutki wdrożonych działań wciąż odpowiada człowiek.

Sztuczna Inteligencja - jak to działa?

W ramach misji popularyzowania fizyki realizowanej na Wydziale Fizyki UAM, na piątym spotkaniu XVIII edycji Wykładów Otwartych zapraszamy na wykład mgr inż. Tomasza Grzywalskiego oraz dr hab. Jędrzeja Kocińskiego zatytułowany "Sztuczna Inteligencja - jak to działa?".

Internetowa transmisja wykładu z Auli Maximum Wydziału Fizyki rozpocznie się w środę 13 lutego 2019, o godzinie 10:45.

Jak podaje Wikipedia: “Sztuczna inteligencja (SI, ang. artificial intelligence, AI) – dziedzina wiedzy obejmująca logikę rozmytą, obliczenia ewolucyjne, sieci neuronowe, sztuczne życie i robotykę. Sztuczna inteligencja to również dział informatyki zajmujący się inteligencją – tworzeniem modeli zachowań inteligentnych oraz programów komputerowych symulujących te zachowania. Można ją też zdefiniować jako dział informatyki zajmujący się rozwiązywaniem problemów, które nie są efektywnie algorytmizowalne.

Sztuczna inteligencja ma dwa podstawowe znaczenia: jest to hipotetyczna inteligencja realizowana w procesie inżynieryjnym, a nie naturalnym; jest to nazwa technologii i dziedzina badań naukowych informatyki na styku z neurologią, psychologią i ostatnio kognitywistyką oraz także systematyką, a nawet z współczesną filozofią.

Głównym zadaniem badań nad sztuczną inteligencją w drugim znaczeniu jest konstruowanie maszyn i programów komputerowych zdolnych do realizacji wybranych funkcji umysłu i ludzkich zmysłów niepoddających się numerycznej algorytmizacji. Problemy takie bywają nazywane AI-trudnymi i zalicza się do nich między innymi:

podejmowanie decyzji w warunkach braku wszystkich danych

analiza i synteza języków naturalnych

rozumowanie logiczne/racjonalne,

dowodzenie twierdzeń,

komputerowe gry logiczne, np. szachy, go

zarządzanie wiedzą, preferencjami i informacją w robotyce

systemy eksperckie i diagnostyczne.”

Mimo, że termin ten powstał już w roku 1956 za sprawą Johna McCarthya - amerykańskiego informatyka, laureata nagrody Turinga i przez wiele lat był używany przede wszystkim w fantastyce naukowej. Dopiero, dzięki szybkiemu rozwojowi technologii komputerowych i obliczeniowych, teraz nabiera ogromnego znaczenia i staje się rzeczywistością coraz powszechniej obecną wokół nas. Samochody autonomiczne, lodówki, wyroby medyczne, telewizory, wszystko dziś nosi nazwę “inteligentnego”.

Podstawowe pytanie jednak brzmi - jak właściwie działa sztuczna inteligencja i jak wykorzystać ją w praktyce?

Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że pytania są o wiele głębsze - kiedy właściwie zaczyna się inteligencja i jak rozpoznać czy jest ona “sztuczna”, czy “prawdziwa”? Co to jest test Turinga? Czy osiągnięcie przez nią samoświadomości jest możliwe i niebezpieczne?

Na wykładzie zaczniemy od sposobów tworzenia, działania i wykorzystania AI, ale postaramy się także odpowiedzieć na te bardziej filozoficzne problemy dotyczące sztucznej inteligencji.

O Autorach:

Tomasz Grzywalski - mgr inż. informatyki, ukończył Wydział Informatyki Politechniki Poznańskiej. Specjalizuje się w uczeniu maszynowym. Ma ogromne i wieloletnie doświadczenie w projektowaniu sieci neuronowych, które nabył m. in. pracując dla globalnej firmy mi. in. jako lider zespołu projektowego oraz oraz w projekcie ITraff rozwijającym algorytmy do rozpoznawania obrazów.

W roku 2017 zaangażował się w projekt StethoMe zostając liderem zespołu Machine Learning pracującego nad stworzeniem algorytmów sztucznej inteligencji do wykrywania i identyfikacji dźwięków patologicznych w układzie oddechowym i sercu.

Pod koniec roku 2018 prowadzona przez niego grupa informatyków i akustyków zdobyła drugie miejsce w międzynarodowym, prestiżowym konkursie 2018 FEMH ​Voice Data Challenge na opracowanie komputerowej metody wykrywania zaburzeń głosu u osób z chorobami aparatu mowy (np. rakiem krtani). Dzięki temu osiągnięciu rozwiązanie to będzie prezentowane na konferencji w Seattle.

Jędrzej Kociński - dr hab. biofizyki, adiunkt w Zakładzie Akustyki Pomieszczeń i Psychoakustyki Instytutu Akustyki. Jego prace naukowe dotyczą przede wszystkim badań zrozumiałości mowy oraz analizy układów przetwarzających sygnał mowy. Wraz z dr Honoratą Hafke-Dys oraz informatykami prowadzącymi wcześniej software house powołali do życia projekt StethoMe mający na celu stworzenie domowego stetoskopu wyposażonego w moduł sztucznej inteligencji. Jest obecnie kierownikiem badań i rozwoju w grancie (POIR.01.01.01-00-0528/16), jaki projekt ten otrzymał z NCBiR w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 (Oś priorytetowa: Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa, Działanie: Projekty B+R przedsiębiorstw, Poddziałanie: Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa).

13 lutego od godz. 10:45

Jak działa sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja od jakiegoś czasu nie jest już wyłącznie efektem specjalnym z filmów science fiction.

Technologia wciąż wydaje się odległa i tajemnicza, ale staje się coraz częściej obecna w różnych aspektach codziennego życia. Czy rozwiązania sztucznej inteligencji są bezpieczne? Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka?

Czym jest sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja jest zbiorem algorytmów tworzących maszyny, które mają osiągać takie same możliwości, czyli postrzegać, rozumować i działać, jak ludzie. Pozwala na przykład precyzyjnie określić parametry przedmiotu lub twarzy, a następnie sklasyfikować je według zidentyfikowanego obrazu. Na tej zasadzie działa rozpoznawanie twarzy przez smartfony. Wirtualni asystenci potrafią przetwarzać żądania i odpowiedzieć na nie za pomocą funkcji syntezy mowy, również z natychmiastowym tłumaczeniem z innych języków.

R E K L A M A

Jednym z najprostszych użyć sztucznej inteligencji są chatboty, które pozwalają reagować na zapytania klientów i użytkowników natychmiastowo, o każdej porze doby. Sztuczna inteligencja znajduje również dużo ambitniejsze zastosowania, w wojsku czy medycynie.

Rozróżniane są trzy rodzaje sztucznej inteligencji. Sztuczna wąska inteligencja skupia się na jednym wąskim zadaniu, jak na przykład tłumaczenie przy użyciu Tłumacza Google. Sztuczna inteligencja ogólna z założenia ma osiągnąć poziom inteligencji podobny do człowieka, a sztuczna super-inteligencja – przewyższyć umiejętności ludzkie w zakresie podejmowania decyzji i relacji emocjonalne.

Sztuczna inteligencja i bezpieczeństwo

Postępy w rozwoju sztucznej inteligencji napędzają wykorzystanie dużych zbiorów danych, czyli Big data. Jak powiedział wiceprezes ExpressVPN Harold Li, big data to ogromne zagrożenie dla prywatności. Działa poprzez gromadzenie ogromnych ilości danych, konsumenci powinni zatem uważać na wszelkie produkty lub usługi, które obiecują „inteligentne” lub „spersonalizowane”.

W mediach regularnie pojawiają się wiadomości związane z kradzieżą list kont e-mail, użytkowników i haseł, kart kredytowych lub dostępu do kont bankowych. Nawet rzekomo zanonimizowane dane można często przypisać osobom fizycznym, co tworzy obawy dotyczące bezpieczeństwa: w jaki sposób można chronić tak ogromną ilość zgromadzonych danych?

Informację, która raz została upubliczniona w sieci bardzo trudno będzie usunąć całkowicie. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie ustawień prywatności profili w mediach społecznościowych i zastrzeżenie większości danych dla określonego grona odbiorców. Warto skorzystać z VPN, czyli usługi wirtualnej sieci prywatnej, która poprzez zmianę adresu IP tworzy dodatkową warstwę bezpieczeństwa przed działalnością cyberprzestępców.

Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka?

Choć sztuczna super-inteligencja wydaje się wciąż całkowicie nieosiągalna, zagadnienia z zakresu inteligentnej robotyki już wywołują dyskusję. Wraz z postępem technologii maszyny potrafią wykonywać coraz więcej zadań w różnych branżach, co jednocześnie przynosi firmom wiele korzyści. Komputery mogą pracować w pełnym wymiarze godzin, wykonywać zadania powtarzalne, a ich wykorzystanie zmniejsza margines błędu. Czasem mogą również wykonywać czynności, które dla ludzi są ciężkie i niebezpieczne. Z drugiej strony oznacza to jednak redukcję dostępnych miejsc pracy w niektórych sektorach. Jednocześnie tworzą się jednak stanowiska w nowych obszarach, związanych z technologią i informatyką.

Zatem, czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka? Choć część zawodów może zostać zastąpiona robotami, zwiększy się obszar wspólnej pracy człowieka i maszyny. Sztuczną inteligencję, zarówno w postaci robotów, jak i algorytmów wciąż musi nadzorować człowiek.

Co więcej, niektórych cech ludzkich, jak empatia, umiejętność pracy zespołowej lub kreatywność, maszyny nie są w stanie jeszcze zastąpić. Choć zastąpienie człowieka sztuczną inteligencją wydaje się na chwilę obecną niemożliwe, powszechne wprowadzenie zautomatyzowanych rozwiązań z pewnością oznaczać będzie nowy rozdział w dziejach ludzkości.

Artykuł sponsorowany, dostarczony przez partnera.

LEAVE A REPLY