Volvo i Siemens uelastyczniają ładowanie samochodów elektrycznych

Volvo i Siemens współpracują, aby znacznie przyspieszyć ładowanie samochodów elektrycznych. Rezultatem powinna być pierwsza na świecie pokładowa ładowarka z prądem trójfazowym. 10-minutowy czas ładowania powinien zapewnić zasięg 20 kilometrów.

Największą wadą samochodów elektrycznych jest ich krótki zasięg i związane z tym ryzyko pozostawienia rozładowanych akumulatorów. Problem ten można rozwiązać, a przynajmniej ograniczyć, szybko rozbudowując sieć stacji ładowania, jak to tylko możliwe. Pojawiają się jednak nowe problemy: procesy ładowania producentów w żadnym wypadku nie są ze sobą ogólnie kompatybilne, co pokazuje na przykład Nissan Leaf i stacje szybkiego ładowania zbudowane przez BMW i E.ON wzdłuż A9. Sam proces ładowania często zajmuje dużo czasu – zbyt długo na codzienne użytkowanie. Dlatego Volvo współpracuje z firmą Siemens, aby skrócić proces ładowania i zaprojektować pojazd w taki sposób, aby można go było ładować na jak największej liczbie różnych stacji ładowania.

Od lata 2013 r. europejscy klienci leasingowi będą jeździć i oceniać flotę testową 100 zmodyfikowanych, całkowicie elektrycznych Volvo C30, jak ogłosili dziś szwedzka firma i chińscy właściciele. Nowe rozwiązanie w zakresie ładowania ma zostać poddane próbie.

Zastosowany tutaj nowy silnik elektryczny firmy Siemens osiąga szczytową moc 89 kW (120 KM) i moment obrotowy 250 Nm oraz przyspiesza Volvo C30 Electric od 0 do 70 km/hw 5,9 sekundy, jak wyjaśnia Volvo. Według „Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NEDC)” pojazd oferuje teoretyczny zasięg 163 kilometrów (który w praktyce jest z pewnością znacznie niższy, zwłaszcza w zimowych temperaturach).

Według Volvo, pasująca nowa szybka ładowarka o mocy 22 kW jest pierwszą na świecie ładowarką pokładową, która umożliwia zasilanie trójfazowe, a jednocześnie jest wystarczająco mała, aby zmieścić się w samochodzie elektrycznym. Powinien działać sześć razy szybciej niż poprzednio używane urządzenia pokładowe: na przykład z wyjściem trójfazowym (AC) proces ładowania trwa tylko 1,5 godziny. W normalnym gniazdku domowym o napięciu 230 V czas ładowania wynosi od ośmiu do dziesięciu godzin.

„Dziesięciominutowa faza ładowania zwiększa zasięg o 20 kilometrów”, wyjaśnia Lennart Stegland, wiceprezes Electric Propulsion Systems w Volvo Car Group.

Strategiczne partnerstwo między Volvo Car Group i Siemensem rozpoczęło się w sierpniu 2011 roku. Siemens jest głównym dostawcą komponentów zelektryfikowanego układu napędowego przyszłej Scalable Product Architecture (SPA) firmy Volvo.

  • TAGS

LEAVE A REPLY