Rewolucja dzieje się na naszych oczach

Sztuczna inteligencja w SEO. Jak Google wykorzystuje AI?

Powszechne użycie sztucznej inteligencji jest faktem. Nie inaczej dzieje się w przypadku SEO i SEM. Z dzisiejszego wpisu dowiesz się, na czym bazuje AI i dlaczego warto zainteresować się tą gałęzią wiedzy. Zacznijmy od kilku najważniejszych definicji.

Co to jest AI?

AI – artificial intelligence, czyli sztuczna inteligencja to gałąź wiedzy zajmująca się budowaniem programów komputerowych, które odzwierciedlają zachowanie i tok myślowy człowieka.

Zadaniem sztucznej inteligencji nie jest tworzenie konkretnego algorytmu, ale rozbudowa systemów w taki sposób, by działały samodzielnie, bez pomocy programisty.

AI łączy w sobie wiedzę z zakresu inżynierii, informatyki, medycyny, psychologii i statystyki.

Machine Learning – jak może wspierać pozycjonowanie?

Sztuczna inteligencja opiera się na uczeniu maszynowym (machine learning).

Jego głównym zadaniem jest wypracowanie niezależnego systemu działającego w oparciu o zgromadzone dane i samoistne uczenie się. Upraszczając, system gromadzi dane, analizuje je i wypracowuje własne metody. Wraz z napływem nowych informacji, rozbudowuje swoją “sieć neuronową” i uwrażliwia na nowe bodźce.

Big data czyli jak radzić sobie z danymi

Tym terminem określamy pracowanie na rozległych bazach danych. Działanie na takich sieciach informacji jest szczególnie istotne w branżach, w których świeżo napływające informacje przyczyniają się do rozwoju dziedziny. Stopniowa aktualizacja treści pozwala na wprowadzanie zmian i innowacji.

Warto wyróżnić w tym przypadku:

medycynę,

media.

Big data w medycynie jest powszechnie wykorzystywana w Indiach. Tamtejsi lekarze, we współpracy ze Stanami Zjednoczonymi, świadczą usługi kompleksowej analizy wyników medycznych i, dzięki wsparciu algorytmów, szybko wykrywają schematy chorobowe. Media z kolei testują tworzenie treści w oparciu o schemat wypracowany przez sztuczną inteligencję – poprzez zbieranie dostępnych danych, analizowanie ich i przygotowywanie treści

Machine learning powszechnie wykorzystywane jest również w: mechanice, robotyce i edukacji.

Google i przymiarki do wprowadzenia AI

Kilka lat temu spółka Alphabet (której częścią jest potentat Google), poinformowała o wprowadzeniu dużej zmiany w procesie pozycjonowania. Konsekwencją decyzji jest szerokie zastosowanie sztucznej inteligencji. Jak wskazują badania – już od 2016 roku. Kilka lat wcześniej Google aktywnie poszukiwał młodych, ambitnych inżynierów z MIT, którzy mieli rozwijać pierwsze plany wdrożenia sztucznej inteligencji.

Celem Alphabetu jest systematyczne działanie na big data, porządkowanie i optymalizacja treści, w szczególności tych o charakterze newsowym.

Google od 2012 roku, oficjalnie, wprowadza założenia sztucznej inteligencji dla wyszukiwania. Tym samym roboty zaprzestają wspierania praktyk black hat seo.

ANN – sztuczna inteligencja neuronowa w SEO

Działanie ANN (sieci neuronowej) jest podobne do działania biologicznego mózgu: każda kolejna tkanka pobudza tkankę. Rozbudowane skrypty uczą się nowości, przewidują możliwe rozwiązania; w przypadku niepowodzeń, uczą się na błędach. Im więcej danych zmiennych gromadzi Google, tym lepsze rezultaty osiąga. Uczenie maszynowe opiera się na tzw. warstwach.

Dla Google to działania opierające się na 4 podstawowych elementach:

rozpoznawaniu mowy

System poszukuje rzeczowników, czasowników, słów które mogą sugerować pytanie użytkowników. Jak zauważył Vincent Vanhoucke, ekspert z zakresu technologii AI Google Brain, sieć neuronowa służąca do głębokiego uczenia się obniżyła procent błędnych wyników wyszukiwania o 25%. poszukiwaniu języka naturalnego i schematów myślowych człowieka

Opiera się na kojarzeniu naturalnego zapytania z rezultatem, np.:

Jakie zioła stosować na porost włosów

i łączenie zapytania z:

skrzyp polny tłumaczeniu zdań i rozpoznawaniu kształtów

ANN kojarzy kształty zdań – podobna długość i konstrukcja, niezależnie od języka, pozwala na precyzowanie wyników. czytaniu obrazów

Często odpowiedzią na zapytanie jest obraz. Dla zrozumienia treści przez wyszukiwarkę, niezbędny jest opis.

Algorytmy Google a sztuczna inteligencja

Doskonalona sieć algorytmów wyszukiwarki opiera się na założeniach AI. Do najważniejszych należą:

Crawlowanie i indeksowanie

Googlebot opiera się na naszych działaniach – sprawdza jak rozłożona jest struktura linków w oparciu o to, jak chociażby działa plik Aktualizacje

Update’y mają zwiększyć użytkowość wyników wyszukiwania. Optymalną ścieżkę działania wykazuje analiza big data. Czynniki rankujące

Obecnie wykształcono około 200 czynników rankingujących. Każdy z nich ma dodatkowe, wewnętrzne stopnie oceny. Za znaczną część odpowiadają rezultaty badań sztucznej inteligencji.

Jakie zalety może mieć AI w SEO?

Pomóc w budowaniu strategii działania

Wdrożenie kompleksowej strategii bazującej na sztucznej inteligencji zapewnia znaczny wzrost naszej wydajności. Działania stają się precyzyjne i eliminujemy błąd ludzki. Dzięki wypracowanej strukturze, narzędzia AI wyodrębniają błędy techniczne, problemy strukturalne i na poziomie treści. Przyspieszenie procesów

Sztuczna inteligencja w znacznym stopniu minimalizuje czas, którego potrzebowaliśmy dotychczas na żmudną analizę treści. Wypracowanie procesów wewnętrznych w oparciu o wytyczne AI pozwalają stworzyć dobry korpus wiedzy, którą spożytkujemy podczas planowania kolejnych działań. Zachowanie bliskiej więzi z klientem

Sztuczna inteligencja pozyskuje szczegółowe, precyzyjne informacje związane z podejmującym wyszukiwanie klientem. Dzięki takiej, dokładnej wiedzy, możemy określić dane demograficzne odbiorcy i lepiej się z nim komunikować.

RankBrain – AI na potrzeby Google

Dla webmasterów najlepiej znanym narzędziem noszącym znamiona sztucznej inteligencji w odniesieniu do SEO jest RankBrain. Jest to komponent algorytmu Google. Jego skuteczność bazuje na nieustannym pozyskiwaniu wiedzy – wraz z zapytaniem, które właśnie wprowadzasz do wyszukiwarki Google, RankBrain wzbogaca się o nowe, dokładne dane.

Niewątpliwie, takie rozwiązanie może przeczyć dobrze znanym praktykom SEO i podwyższyć pozycję stron o niższych parametrach (np. o niższej wartości domain rating) które jednak swoją treścią pozwalają lepiej odpowiedzieć na zapytania użytkowników. To rozwiązanie, choć możliwe, nie musi przeczyć wiedzy na temat SEO, którą dotychczas zgromadzili webmasterzy.

Dzięki RankBrain, roboty wyszukiwarki pozyskują niezbędną wiedzę i sprecyzowaną odpowiedź na zapytania.

Fluktuacja w wynikach wyszukiwania związana może być ze zmianami ogólnymi algorytmu (choćby jednej z największych ostatnio zmian, która zyskała nazwę Bert). Warto również podkreślić w tym miejscu, że o skuteczności RankBrain świadczy również fakt samoistnej działalności sztucznej inteligencji. Na jednej z sesji Q&A, researcherzy Google zasygnalizowali, że działalność tego komponentu stopniowo wymyka się spod kontroli – sztuczna inteligencja zaczyna działać bezwiednie i często nie odpowiada na sugestie jej twórców.

Co ceni RankBrain?

Do ciekawych wniosków doszli specjaliści na blogu narzędzia Moz. Wyznaczyli, które parametry pobudzają sztuczną inteligencję. Są to między innymi:

Kliknięcia

Czyli liczba, częstotliwość i regularność odwiedzin naszej witryny. Jakość wizyty internauty

A więc to, jak długo użytkownik korzystał z treści zamieszczonej na naszej stronie, które elementy były najlepszą odpowiedzią na jego zapytanie oraz czas, który przeznaczył na śledzenie treści. Zainteresowanie stroną

Czy internauta eksplorował jedną podstronę, czy przenosił się przy pomocy sieci linkowania do kolejnych podstron. Pogo sticking

Czyli wybór pierwszego rezultatu na zapytanie zaproponowanego przez wyszukiwarkę, szybka ocena internauty i przekierowanie do kolejnego wyniku.

Podczas zbierania tych podstawowych informacji, sztuczna inteligencja może błyskawicznie oszacować potencjał strony lub określić jej niski poziom merytoryczny.

Machine learning w SEO

Uwrażliwienie robotów wyszukiwarki na “naturalny język”

Wprowadzenie zmian w algorytmach Google pozwala rankować wyżej strony, które zawierają proste i wyczerpujące odpowiedzi na zapytania użytkowników. Poprzez badanie struktur językowych, struktury tworzenia zapytań, maszyna jest w stanie przewidzieć, jaka odpowiedź jest dla internauty satysfakcjonująca. Śledzenie trendów

AI umożliwia szybkie i kompleksowe “wyłapywanie” nowinek i błyskawiczny feedback zgromadzonych informacji. Znacznie szybciej niż specjaliści SEO poinformuje o updacie algorytmu i zareaguje na niego. Dostosowanie treści

Zaawansowane systemy tworzą treści, budują strategię działając w sposób naturalny i kompatybilnie z “żywą tkanką” którą tworzą każdego dnia użytkownicy.

Niewątpliwie, największą korzyść odczują ci, którzy dotychczas skupiali się w swoich działaniach na użytkowości treści zamieszczanych na stronie a więc:

wracali uwagę na UX,

tworzyli naturalne treści na stronie,

optymalizowali witrynę w sposób naturalny,

dbali o dostosowanie profilu linków podczas działań off-site.

Co z wyszukiwaniem obrazem i głosem?

Wyszukiwanie obrazem i głosem to również elementy angażujące sztuczną inteligencję. AI błyskawicznie przetwarza zapytanie w formie audio, video lub na zdjęciu w wynik. Propozycje taniego lotu, nowa włoska knajpka w okolicy i pobliskie studio tatuażu to zapewne sprawka Cortany, Siri i Alexy które bazują na możliwościach rozwiniętej, sztucznej inteligencji. Produkty Google – Assistant i Duplex również cieszą się ogromną popularnością. Obecnie – na zachodzie.

Wyszukiwanie grafiką (o którym pisaliśmy niedawno) i połączenie tego kanału z wyszukiwaniem audio, cieszy się ogromną popularnością wśród młodzieży. Z badań wynika że aż 66% użytkowników w wieku 18-26 korzysta z tej opcji, podobnie jak ponad 50% osób między 27 a 35 rokiem życia. Takie rozwiązanie, określone mianem inteligencji wizualnej.

Podsumowanie

Wykorzystywanie dobrodziejstw sztucznej inteligencji umożliwia robotom przeglądarki lepsze przetwarzanie i rozumienie treści. Co za tym idzie – lepszy dobór odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkowników. Sztuczna inteligencja pomaga nie tylko na poziomie marketingowym – by badać trendy i decydować, jaka grupa odbiorców może zainteresować się naszym produktem. Tworzenie rozbudowanego profilu persony – reprezentanta zakupowego, wspiera również proces optymalizacji.

Czym się zajmuje AI Engineer? Artificial Intelligence jako kierunek kariery

Reading Time: 5 minutes

Kim jest Artifical Intelligence Engineer? Jak zostać programistą AI? Co kryje się pod pojęciem sztuczna inteligencja? Czy prawdą jest, że inżynierowie sztucznej inteligencji to obecnie najlepiej opłacani pracownicy sektora IT? Jeśli nurtują Cię te oraz inne pytania związane ze światem Artifical Intelligence, zachęcam do zapoznania się z poniższym artykułem.

Spis treści:

Czym jest sztuczna inteligencja

Gdzie wykorzystuje się Artificial Intelligence?

Umiejętności i potrzeby zawodowe AI. Popularne języki programowania

Kroki w kierunku kariery w sztucznej inteligencji

Ścieżki kariery w sztucznej inteligencji

Oferty pracy w AI

Perspektywy pracy związanej ze sztuczną inteligencją

Praca Backend Developera AI – ścieżka kariery

Kursy i studia AI

Źródła, media i książki o AI

Przyszłość sztucznej inteligencji

Czym jest sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence, AI) to naśladowanie przez systemy i maszyny umiejętności intelektualnych dotychczas przypisywanych ludziom: kreatywność, przewidywanie, rozwiązywanie problemów. Zwiększenie mocy obliczeniowych, mnogość danych oraz coraz wydajniejsze działanie algorytmów uczących się pozwoliły na budowanie maszyn i systemów usprawniających procesy rozwiązywania problemów, które stały na drodze realizacji wyznaczonych w firmie celów. Wykorzystywanie sztucznej inteligencji sprzyja budowaniu przewagi konkurencyjnej organizacji.

Gdzie wykorzystuje się Artificial Intelligence?

Zapotrzebowanie na rozwiązania AI stale rośnie, pociągając za sobą duży popyt na specjalistów w tej dziedzinie. Otwierają się dzięki temu interesujące ścieżki kariery – przede wszystkim dla programistów, ale także specjalistów od obróbki danych oraz wszechstronnych ekspertów. Coraz większa ilość pozyskiwanych i przetwarzanych danych oznacza konieczność wdrażania sztucznej inteligencji w kolejnych gałęziach gospodarki.

Do najpopularniejszych przykładów zastosowania AI w codziennym życiu należą:

inteligentni asystenci:

Google, Siri i Alexa,

YouTube, Netflix oraz Spotify przygotowujące rekomendacje na podstawie preferencji użytkowników,

odkurzacze automatyczne,

autonomiczne pojazdy,

oprogramowanie do rozpoznawania twarzy,

automatyczna korekta fotografii w smartfonach.

Umiejętności i potrzeby zawodowe AI. Popularne języki programowania

Kariera w AI – a zwłaszcza jej rozpoczęcie – wiąże się ze sporymi wymaganiami oraz dużą konkurencją. By wyróżnić się spośród innych kandydatów i znaleźć idealne stanowisko dla siebie, musisz posiadać rozległą wiedzę, a także spore doświadczenie. Szczególnie istotna okazuje się znajomość rachunku różniczkowego i algebry liniowej, które stanowią podstawy działania sieci neuronowych.

Oferty pracy dla programistów AI zwykle wymagają znajomości Pythona, ale szansę na znalezienie zatrudnienia masz również, jeżeli dobrze znasz AWS, Azure, C/C++ lub MATLAB. Oprócz tego eksperci wskazują też zestaw umiejętności miękkich, które są cenione u kandydatów do pracy z AI. Należą do nich przede wszystkim:

komunikatywność,

umiejętność pracy w zespole,

umiejętności analityczne,

zdolność rozwiązywania problemów,

umiejętności przywódcze.

Kroki w kierunku kariery w sztucznej inteligencji

Najlepszym przygotowaniem do kariery w sztucznej inteligencji są studia informatyczne, które zapewniają absolwentom odpowiedni zestaw umiejętności i wiedzy, by ubiegać się już na starcie o interesujące, dobrze płatne stanowiska. Coraz częściej pojawiają się kierunki studiów – zarówno I, jak i II stopnia – kształcące specjalistów w zakresie sztucznej inteligencji. Droga do rozwoju w tej branży jest otwarta również dla matematyków oraz inżynierów, jednak często muszą oni zdobyć dodatkowe umiejętności. W tym przypadku dobrym wyborem są studia podyplomowe AI.

Możliwości rozwoju kariery związane ze sztuczną inteligencją to jednak nie tylko jej rozwój, lecz także praktyczne zastosowanie w różnych dziedzinach. Dlatego też niektóre uczelnie decydują się na wprowadzanie kierunków interdyscyplinarnych łączących technologie AI z biznesem, prawem czy medycyną. Umiejętności potrzebne do pracy ze sztuczną inteligencją bywają nawet uwzględniane w programach informatyki w szkole średniej, przynajmniej w zarysie.

Ścieżki kariery w sztucznej inteligencji

Praca ze sztuczną inteligencją może się odbywać w prywatnych firmach, agencjach rządowych, wojsku, a także placówkach naukowych. Niektóre stanowiska mogą wymagać przed zatrudnieniem poświadczenia bezpieczeństwa ze względu na obsługę wrażliwych danych. Kariera w AI najczęściej wiąże się ze stanowiskami:

analityków oprogramowania i programistów,

inżynierów komputerowych,

specjalistów od algorytmów,

naukowców i nauczycieli akademickich,

techników utrzymania ruchu,

inżynierów produkcji,

techników chirurgicznych,

elektryków wojskowych i lotników pracujących z symulatorami lotu, dronami i uzbrojeniem,

grafików, architektów oraz projektantów.

Liczba ofert pracy z wykorzystaniem AI będzie niewątpliwie rosła. Wdrażanie rozwiązań opartych na uczeniu maszynowym w kolejnych gałęziach gospodarki wywołuje zapotrzebowanie na specjalistów, dla których praca ze sztuczną inteligencją to chleb powszedni. Szczególnie interesujące są jednak stanowiska związane z rozwojem AI.

Poniżej zestawiliśmy widełki wynagrodzeń dla programistów AI w podziale na seniority oraz z uwzględnieniem rodzaju umowy, na podstawie której podjęto współpracę.

Do przygotowania tego zestawienia korzystano z kalkulatora wynagrodzeń IT.

Oferty pracy w AI

Możliwości, jakie otwierają się przed rynkiem dzięki coraz szerszemu zastosowaniu Artifical Intelligence napędzają popyt na specjalistów. Wśród ofert pracy dla AI Engineers przeważają te z wymogiem co najmniej kilku lat doświadczenia. Początkujący adepci tej sztuki, nie powinni się jednak zniechęcać!

Praca ze sztuczną inteligencją wiąże się zwykle z wymogiem posiadania wyższego wykształcenia kierunkowego, ale nie dla każdego pracodawcy dyplom wyższej uczelni jest nieodzowny. By ubiegać się o stanowisko developera, musisz mieć umiejętności i wiedzę obejmujące:

programowanie (najczęściej Python)

rozwiązania chmurowe (AWS lub Azure),

bazy danych (np. SQL),

statystykę,

fizykę,

algorytmy,

struktury danych.

W większości przypadków bardzo istotną rolę odgrywa również znajomość języka angielskiego na poziomie pozwalającym na bezproblemową pracę i pozyskiwanie informacji z zagranicznych źródeł. Pracodawcy kładą też spory nacisk na umiejętności miękkie, takie jak umiejętność pracy w grupie oraz silne zorientowanie na rozwiązywanie problemów.

Czy programiści IT specjalizujący się w sztucznej inteligencji są najbardziej rozpieszczanymi pracownikami w branży? Poznaj najlepiej opłacaną grupę ekspertów w IT.

Perspektywy pracy ze sztuczną inteligencją

Praca ze sztuczną inteligencją to wciąż rozwijające się pole pełne fascynujących perspektyw. Coraz większe zapotrzebowanie na technologię uczenia maszynowego w codziennym życiu otwiera możliwości dla wielu różnych ścieżek kariery. Do najbardziej perspektywicznych należą:

Machine Learning Engineer – odpowiedzialny za uruchamianie eksperymentów, wdrażanie i optymalizację rozwiązań AI oraz kontrolę przepływu danych,

– odpowiedzialny za uruchamianie eksperymentów, wdrażanie i optymalizację rozwiązań AI oraz kontrolę przepływu danych, Research Engineer – do którego obowiązków należy rozwiązywanie problemów badawczych, prototypowanie i testowanie kodów,

– do którego obowiązków należy rozwiązywanie problemów badawczych, prototypowanie i testowanie kodów, Software Engineer – tworzący prototypy oprogramowania do automatyzacji i wsparcia zadań produkcyjnych,

– tworzący prototypy oprogramowania do automatyzacji i wsparcia zadań produkcyjnych, Business Analyst – odpowiedzialny za projektowanie i wdrażanie rozwiązań AI w dziedzinie bezpieczeństwa danych, wydajności czy logistyki,

– odpowiedzialny za projektowanie i wdrażanie rozwiązań AI w dziedzinie bezpieczeństwa danych, wydajności czy logistyki, Developer – odpowiedzialny za tworzenie i utrzymanie systemów oraz przygotowanie dokumentacji kodu.

Praca Backend Developera – ścieżka kariery

Backend Developer AI pomaga opracowywać oprogramowanie operacyjne, którego używa się w robotyce, programach lub aplikacjach sztucznej inteligencji. Kandydaci zainteresowani podjęciem pracy w tej dziedzinie wymagają specyficznego wykształcenia opartego na podstawach matematyki, technologii, logiki i perspektywy inżynierskiej. W miarę rozwoju kariery developer sztucznej inteligencji może nabyć specjalistyczne umiejętności obejmujące m.in.:

sieci bayesowskie, w tym neuronowe,

robotykę,

modele uczenia maszynowego (regresję liniową, KNN, Naive Bayes),

algorytmy Deep Learning,

przetwarzanie języka naturalnego,

teorię kognitywistyki,

zaawansowane algorytmy przetwarzania danych (opadanie gradientowe, optymalizacja wypukła, Lagrange, programowanie kwadratowe, równanie różniczkowe cząstkowe, sumowanie itp.),

algebrę liniową i prawdopodobieństwo.

Kursy i studia AI

Kierunki studiów związane z AI coraz częściej pojawiają się w ofercie polskich uczelni, odpowiadając na rosnące potrzeby chłonnego rynku pracy. Studia I stopnia na kierunku Informatyka, specjalność: Sztuczna Inteligencja oferuje m.in. Politechnika Warszawska, Politechnika Poznańska oraz Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Gdańsku. Studia drugiego stopnia tej specjalności znajdują się w ofercie Politechniki Warszawskiej, Wrocławskiej i Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Coraz więcej uczelni oferuje również interdyscyplinarne kierunki studiów AI. Należą do nich m.in. studia podyplomowe Biznes. AI: technologia, prawo, zastosowanie sztucznej inteligencji na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, studia II stopnia Inżynieria biomedyczna, specjalność: Sztuczna inteligencja na Politechnice Gdańskiej czy studia I stopnia Psychologia sztucznej inteligencji na SWPS w Warszawie.

Źródła, media i książki o AI

Dynamiczny rozwój AI i związane z tym zapotrzebowanie na rynku pracy to dobra okazja, by zmienić kierunek swojej kariery. Pomocne mogą się w tym okazać podręczniki w przystępny sposób przedstawiające podstawy sztucznej inteligencji. Do najczęściej polecanych należą Artificial Intelligence: Learning Automation Skills with Python Chrisa Bakera oraz Artificial Intelligence Basics: A Non-Technical Introduction Toma Taulliego. Oczywiście bardzo dobrym źródłem wiedzy pozostaje Internet, który – zwłaszcza ze względu na krótszy czas publikacji – szybciej odpowiada na nowe trendy pojawiające się w tej dziedzinie.

Sztuczna inteligencja od lat pozostaje też domeną fantastów. O jej rozwoju i związanych z tym perspektywach pisał Philip K. Dick, Stanisław Lem czy Isaac Asimov. Ten ostatni określił trzy prawa robotyki, które stały się nie tylko kanwą hitu filmowego Ja, Robot z Willem Smithem w roli głównej, lecz także stanowią istotną wskazówkę dla inżynierów AI pracujących nad rozwojem algorytmów dla autonomicznych samochodów.

Przyszłość sztucznej inteligencji

Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja stanowią więc pole, na którym fantastyka styka się z nauką. Coraz większa powszechność AI w urządzeniach codziennego użytku oznacza rosnące zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych specjalistów – nie tylko z zakresu programowania, ale również opracowania danych. W ofercie polskich uczelni można znaleźć też kierunki interdyscyplinarne, odpowiadające na zapotrzebowanie na AI w biznesie czy medycynie.

1 0

Rewolucja dzieje się na naszych oczach

Wojciech Życzyński, członek zarządu Microsoft: Według założeń do strategii sztucznej inteligencji w Polsce, które zostały opracowane jeszcze przez Ministerstwo Cyfryzacji, wdrożenie technologii AI w kluczowych obszarach polskiej gospodarki podniesie dynamikę wzrostu PKB o dodatkowe 1,5 – 2,5 proc. rocznie. Dzięki temu mamy szansę istotnie wzmocnić gałęzie polskiej gospodarki, takie jak ochrona zdrowia, przemysł, energetyka, handel, finanse, a nawet rolnictwo.

Oddolna rewolucja, płynąca ze strony firm, dzieje się na naszych oczach. W tym roku Microsoft przeprowadził badania wśród 611 polskich firm z sektora dużych organizacji. Okazało się, że 23 proc. z nich potwierdza wysoki stopień zaawansowania w jej zastosowaniu, a 44 proc. znajduje się w fazie rozpoznania lub pierwszych eksperymentów z jej wykorzystaniem. Wśród tych, którzy postawili na AI, przytłaczająca większość nie ma wątpliwości – to była bardzo dobra decyzja. Ponad 80 proc. zaawansowanych użytkowników AI w Polsce dostrzega jej konkretną wartość dla prowadzonego biznesu. Są oni przekonani, że technologia ta w wysokim stopniu wpływa na efektywność procesów operacyjnych (89 proc. wskazań) oraz innowacyjność w zakresie rozwoju nowych produktów i usług (62 proc.).

Odkrycie mocy AI dla rodzimych organizacji jest możliwe dzięki podniesieniu kompetencji polskich pracowników i zastosowaniu mocy chmury obliczeniowej. W ramach prowadzonej inwestycji o wartości 1 mld dolarów, zobowiązaliśmy się do rozwoju kompetencji 150 tys. polskich pracowników w obszarze technologii cyfrowych, w tym sztucznej inteligencji. Tylko wówczas organizacje będą w stanie w pełni wykorzystać jej potencjał. Natomiast chmura daje organizacjom przyspieszoną ścieżkę do zastosowania technologii AI, która może być uwolniona jednym kliknięciem myszką. Dzięki mocy obliczeniowej i najnowocześniejszym narzędziom cyfrowym płynącym z chmury, technologia AI może być wykorzystywana już dzisiaj do budowania rozwiązań pod szyldem Made in Poland.

Wiele osób obawia się, że wykorzystywanie sztucznej inteligencji niekorzystnie zmieni rynek pracy lub pogłębi nierówności społeczne. Jak odpowiednio edukować i przełamywać te lęki?

Pamiętajmy o tym, że sztuczna inteligencja to przede wszystkim narzędzie, które zostało stworzone przez ludzi, aby ułatwić nam życie. Nowoczesne narzędzia, także te wykorzystujące algorytmy sztucznej inteligencji są obecnie coraz częściej stosowane do codziennej pracy. Jak wynika z wcześniej wspomnianego badania Microsoft „AI & Skills” już 67 proc. polskich respondentów wdraża w swojej organizacji sztuczną inteligencję lub wykorzystuje ją w zaawansowanym stopniu. Podczas gdy transformacja cyfrowa korzystnie wpływa na modele funkcjonowania firm, nie można zapominać, że zmiany technologiczne wpływają również na pracowników. Jednak błędem jest przekonanie, że technologie i ludzie są ze sobą w konflikcie, a automatyzacja ma zastąpić człowieka. Algorytm może wspomóc pracownika przy wykonywaniu powtarzalnych, a jednocześnie czasochłonnych czynności, lecz nie przejmie jego wszystkich obowiązków, a czas zyskany dzięki wsparciu AI może być wykorzystany do realizacji zadań bardziej kreatywnych czy koncepcyjnych.

Z naszego doświadczenia wynika, że wdrażanie nowych technologii w biznesie pozytywnie wpływa na rynek pracownika. Warto zauważyć, że firmy dostrzegają największe korzyści z zastosowania sztucznej inteligencji, gdy łączą wdrażanie technologii z rozwojem umiejętności swoich pracowników, zarówno tych technicznych, jak i miękkich. Polskie firmy, które inwestują w sztuczną inteligencję, deklarują, że aktywnie rozwijają lub planują rozwijać kompetencje swojej kadry. Ponadto, niemal 58 proc. profesjonalistów AI twierdzi, że praca z wykorzystaniem tej technologii daje poczucie, że ich zajęcie ma znaczenie.

Dlatego niezwykle istotne jest, aby otwarcie mówić o korzyściach, jakie niesie ze sobą wykorzystanie sztucznej inteligencji w codziennej pracy i przełamywać lęk przed AI wśród polskich pracowników. W Microsoft ciągle staramy się edukować rynek – prowadzimy szkolenia, zwiększamy kompetencje naszych partnerów o te niezbędne do pracy z technologią chmury obliczeniowej czy algorytmami sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Uczymy również najmłodsze pokolenia, bo to w nich jest przyszłość. Świetnym przykładem jest inicjatywa Alice Envisions the Future, czyli cykl hackathonów, podczas których dziewczęta z całego świata zdobywają wiedzę na tematy związane z cyfrowym światem, czy mikołajkowa Godzina Kodowania z Minecraftem i AI, którą co roku organizowaliśmy w siedzibie Microsoft dla młodych fanów technologii.

Wybuch epidemii dobitnie pokazał, że zastosowanie AI sprzyja walce z koronawirusem. Czy widać, że firmy i państwa zaczęły inwestować wyraźnie więcej w rozwój sztucznej inteligencji?

Tak jak dane są nowym paliwem naszych czasów napędzającym gospodarkę, sztuczna inteligencja to nowy silnik przyspieszający jej wzrost. AI już dzisiaj rozszerza możliwości człowieka, a trudny moment pandemii dobitnie to pokazał. Właśnie w trakcie walki z wirusem, boty korzystające z AI wspierają lekarzy w szybkim rozpoznaniu objawów Covid-19 i analizie czynników ryzyka. Osobom martwiącym się infekcją dostarczają informacji i sugerują kolejne kroki działania. Algorytmy AI stworzone przez stołeczne Telemedico wspierają lekarzy w ocenie prawdopodobieństwa właściwej diagnozy oraz pomagając w kierowaniu na właściwą diagnostykę i postępowanie terapeutyczne. Obecnie technologia AI z funkcją rozpoznawania i analizy obrazów pomaga w badaniach mammograficznych, endoskopii kapsułkowej czy badaniu rytmu serca, wskazując na odchylenia i zmiany. To gigantyczna pomoc dla lekarzy, którzy mogą skoncentrować się na opiece nad pacjentem, pozostawiając analizę danych i obrazów technologii.

Takie przykłady zastosowania AI można mnożyć. Nie dotyczą one tylko ochrony zdrowia, ale każdej gałęzi gospodarki. Według szacunków firmy analitycznej IDC, wydatki na technologię sztucznej inteligencji wzrosną do 2024 r. do poziomu 110 mld dolarów. To dwukrotnie więcej niż bieżąca wartość inwestycji w ten obszar.

Dla Microsoft AI wydaje się być tematem priorytetowym?

Cyfrowa transformacja przyspiesza, a sztuczna inteligencja znajduje się w jej centrum. Mamy świadomość, że dzięki wykorzystaniu AI możemy lepiej pomagać firmom w osiąganiu większej zwinności i konkurencyjności. Jest to widoczne szczególnie teraz, w bezprecedensowym momencie dla wszystkich firm, niezależnie od wielkości, branży i położenia geograficznego. Nadchodzące miesiące i lata będą miały kluczowe znaczenie dla większości organizacji, ponieważ wszyscy staramy się dostosować do nowych warunków.

W Microsoft wierzymy, że droga do uwolnienia pełnego potencjału sztucznej inteligencji polega na wykorzystaniu technologii do naturalnego uzupełnienia ludzkiej pomysłowości. Sztuczna inteligencja to naturalny sposób na wsparcie człowieka w realizacji jego codziennych zadań. Naszym celem przy tworzeniu technologii AI jest usprawnienie pracy wykonywanej przez ludzi, aby mogli więcej czasu poświęcać na bardziej kreatywne zadania i innowacyjne myślenie. Dlatego przykładamy szczególną uwagę nie tylko do wdrażania inteligentnych technologii, ale też uczynienia ich bardziej dostępnymi i wartościowymi dla osób i organizacji. W tym celu kluczowe jest skupienie się na rozwoju umiejętności, które pomogą w pełni czerpać korzyści z nowych rozwiązań.

Podejście Microsoft do tematu sztucznej inteligencji opiera się na trzech zasadach: wzmocnienia potencjału ludzi, kreowania przełomowych innowacji oraz odpowiedzialności. Fundamentalną kwestią naszych inicjatyw w obszarze AI jest połączenie technologii i nauki ze specjalistyczną wiedzą z różnorodnych dziedzin i problemów, jakim stawia czoła współczesny świat. Wszystko po to, by świadomie i odpowiedzialnie czerpać z możliwości, jakie technologia oferuje dla rozwoju gospodarki, przedsiębiorstw i każdego z nas.

Powszechna wydaje się być opina, że Polska stoi zdolnymi informatykami i programistami. Z najnowszego raportu "Kompetencje AI w Polsce" wynika jednak, że Polska zajmuje dalekie 24 miejsce w całym zestawieniu nasycenia praktykami AI w Unii Europejskiej. Z czego to wynika?

Polska wciąż jest kuźnią talentów pod względem technologii informatycznych. Możemy pochwalić się świetnymi szkołami wyższymi, które co roku wypuszczają na rynek tysiące absolwentów. To właśnie nad Wisłą pracuje prawie jedna czwarta wszystkich programistów z Europy Środkowo-Wschodniej. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że jako gospodarka mamy jeszcze wiele do zrobienia, aby zwiększyć odsetek specjalistów ds. AI w polskich organizacjach. Jednak jesteśmy w trakcie tego procesu, a pomóc w tym zadaniu ma m.in. ogłoszona w maju br. inwestycja Microsoft w rozwój Polskiej Doliny Cyfrowej i budowę pierwszego w regionie centrum przetwarzania danych. Wierzymy, że łatwiejszy dostęp do technologii i możliwość przechowywania danych w lokalnym data center pobudzi polską gospodarkę, a co za tym idzie, przyczyni się do większego nasycenia praktykami AI.

Z punktu widzenia kobiety, smutna wydaje się też informacja płynąca z raportu, że tylko 16 proc. wszystkich pracowników AI zatrudnionych w Unii Europejskiej to kobiety. Co jest tego powodem?

Jak wykazały badania „Girls in STEM” przeprowadzone przez Microsoft jednym z powodów, dlaczego dziewczęta rezygnują z kariery w nowych technologiach, jest brak wzorców, a także motywacji ze strony nauczycieli i rodziców. Dlatego, aby zachęcić młode kobiety do wchodzenia w niezwykle ciekawy świat nowych technologii, już od najmłodszych lat musimy zadbać o ich rozwój w pokrewnych dziedzinach. Wymaga to wspólnej pracy na wielu poziomach, od rządu, poprzez system edukacji po organizacje trzeciego sektora. Wyliczenia Komisji Europejskiej wskazują na to, że równy udział kobiet i mężczyzn na rynku pracy w sektorze nowych technologii doprowadziłby do wzrostu unijnego PKB aż o 9 miliardów euro rocznie.

W Microsoft wierzymy, że dopiero prawdziwie różnorodne zespoły są w stanie odpowiedzieć w pełni na potrzeby klientów, a talent nie ma płci. Zgodnie z jednym z sześciu pryncypiów AI naszej organizacji rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję powinny wzmacniać i angażować wszystkich ludzi. Myślę, że będzie coraz więcej kobiet w tej dziedzinie, bo już teraz badania ujawniają, że dorastające obecnie pokolenie dziewcząt to pierwsza generacja, która naprawdę wierzy w swoje siły i w to, że kobiety i mężczyźni są sobie równi we wszystkich dziedzinach życia społecznego.

Microsoft angażuje się w szereg inicjatyw na rzecz wzmocnienia pozycji kobiet w IT i zachęcania dziewcząt do edukacji i kariery w przedmiotach STEM. Są to m.in. program Male Champion of Change, którego główne cele to zwiększenie liczby kobiet na wysokich stanowiskach, likwidacja luki płacowej oraz skuteczniejsze wprowadzania narzędzi sprzyjających lepszemu wykorzystaniu talentów kobiet i mężczyzn. Innym przykładem jest AI IntelliGIRLS, czyli projekt, którego celem jest dotarcie z technologią sztucznej inteligencji do młodych dziewcząt czy Girls in AI – współorganizowany przez Microsoft międzynarodowy cykl warsztatów na temat technologii sztucznej inteligencji oraz tego, jak wpłynie ona na naszą przyszłość.

Jak polskie organizacje wykorzystują możliwości oferowane przez AI?

Potencjał rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce jest znaczący, a Microsoft aktywnie wspiera polskie firmy, które rozwijają zaawansowane produkty i usługi z wykorzystaniem AI.

Szczególnie warte podkreślenia są projekty, które odpowiadają na kluczowe problemy społeczno-gospodarcze. Przykładem zastosowania możliwości AI w takim obszarze jest warszawska firma Cognitum, która opracowała rozwiązanie pozwalające wykrywać i eliminować oszustwa podatkowe. System został już wprowadzony w jednym z brazylijskich stanów. Algorytmy opracowane przez Cognitum codziennie analizują dwa miliony faktur pochodzących od 60 tys. firm. Biorą przy tym pod uwagę 200 przepisów i regulacji podatkowych. Rozwiązanie to może zapobiec stratom szacowanym na 80 milionów dolarów amerykańskich rocznie.

Ciekawe są też przykłady zastosowania sztucznej inteligencji w zmaganiu się z problemami środowiska naturalnego. O tym, jak odpowiednio wyuczone algorytmy pomagają dbać o zagrożone gatunki zwierząt i ich otoczenie świadczy praca Jakuba Bubnickiego z Instytutu Badania Ssaków PAN wraz z zespołem. Opracowali oni oprogramowanie pod nazwą TRAPPER, które jest bazodanową aplikacją sieciową, wykorzystującą fotopułapki do rejestracji zdjęć zwierząt w Puszczy Białowieskiej. Dzięki współpracy z Microsoft, aplikację wzbogacono o technologię AI. Pomoże ona w automatycznym klasyfikowaniu i oznaczaniu zdjęć i filmów wideo rejestrowanych przez fotopułapki. AI zajmie się nie tylko odsiewaniem bezwartościowego materiału, ale także np. przypisywaniem zebranych nagrań i fotografii do określonych gatunków zwierząt.

Polskie projekty AI to także te, które pomagają w zrozumieniu zmian klimatycznych, a nawet w przewidywaniu katastrof naturalnych. Federacja Ziemniaka rozpoczęła prace nad projektem systemu predykcji zagrożeń biologicznych dla upraw ziemniaka. Opracowywane rozwiązanie ma przewidywać wystąpienie chwastów, grzybów i pasożytów w okresie inkubacji lub w początkowej fazie rozwoju rośliny nawet na kilku hektarach. Dzięki temu środki ochrony roślin mogą być używane punktowo, w minimalnej zalecanej dawce, niekoniecznie na całej powierzchni uprawy. Optymalizacja oprysków pozwoli na zmniejszenie ilości stosowanej chemii oraz oszczędności finansowe dla plantatora.

Z kolei projekt Clouds on Mars wykorzystuje AI do prognozy smogu. Dzięki AI będzie można raportować i przewidywać poziom zanieczyszczenia w dwóch największych polskich miastach dotkniętych tych problemem – Warszawie i Krakowie.

Który z sektorów ma szansę stać się największym beneficjentem AI?

Sztuczna inteligencja, a więc również chmura, która jest jej fundamentem, są katalizatorem rozwoju życia ludzkiego na wielu płaszczyznach i w wielu jego obszarach. Wykorzystując potencjał, który niesie ta technologia, a także uwarunkowania i „zielone światło” dla wdrażania chmury w sektorach regulowanych, w zasadzie każda branża może czerpać korzyści ze sztucznej inteligencji. O ile chmura, wdzierając się przebojem do świata biznesu, zmieniła paradygmat dostarczania usług IT, o tyle sztuczna inteligencja jest motorem napędowym ku przyszłości.

AI to naturalny krok w poprawie poziomu ochrony zdrowia. Pomaga pacjentom w lepszym dostępie do konsultacji lekarskich, sprawdza ich stan, analizując objawy, które sami wpisują do aplikacji. Co więcej, już teraz algorytmy oparte o AI są w stanie nauczyć się rozpoznawać choroby na podstawie zdjęć RTG, wykazując przy tym wyższą skuteczność niż radiolodzy, a lawinowy przyrost dostępnych informacji spowoduje sytuację, że już w tym roku specjaliści zajmujący się kwestiami zdrowia będą mieli do dyspozycji nawet jottabajt informacji.

AI jest także motorem napędowym zmian w branży handlu detalicznego. Opierając działania o tę technologię, firmy są w stanie nie tylko oferować lepszą personalizację doświadczeń klientów, ale także planować działalność operacyjną, automatyzować szereg procesów, czy łączyć i analizować dane o klientach i transakcjach pochodzące z różnych źródeł. Dzięki temu mogą nie tylko lepiej odpowiadać na bieżące potrzeby konsumentów, ale także wyprzedać ich oczekiwania i wprowadzać doświadczenie zakupów i kontaktu z marką na nowy poziom.

WARTO WIEDZIEĆ:

LEAVE A REPLY