TomTom do końca 2015 r. zmieni mapę wszystkich niemieckich autostrad

Bosch i TomTom wspólnie opracowują mapy dla zautomatyzowanych samochodów. W tym celu wszystkie niemieckie autostrady muszą zostać ponownie zarejestrowane.

Pierwsze jazdy testowe z technologią map Bosch TomTom do zautomatyzowanej jazdy odbywają się m.in. na autostradzie A81. TomTom tworzy mapy do zautomatyzowanej jazdy, podczas gdy Bosch czerpie wymagania dotyczące dokładności i treści z rozwoju systemu. Jak poinformowały dziś obie firmy, Bosch korzysta już z pierwszych częściowych map do jazd testowych w swoich zautomatyzowanych pojazdach testowych na autostradzie A81 w Niemczech i autostradzie międzystanowej I280 w USA. Autostrady i drogi podobne do autostrad w Niemczech mają zostać przemapowane pod kątem zautomatyzowanej jazdy do końca 2015 roku.

„Od 2020 r. będziemy mogli jeździć automatycznie po autostradzie tylko z bardzo precyzyjnymi mapami” – podkreśla dyrektor zarządzający Bosch, dr. Dirk Hoheisel znaczenie współpracy. „Do końca 2015 roku chcemy mieć nowe, bardzo dokładne mapy wszystkich autostrad i dróg podobnych do autostrad w Niemczech, które umożliwią zautomatyzowaną jazdę”, mówi Jan Maarten de Vries, wiceprezes ds. motoryzacji w TomTom. Następnie mają zostać pokryte drogi w Europie i Ameryce Północnej.

Wiele warstw mapy i znacznie wyższa dokładność

Jak wyjaśnia TomTom, mapy do wysoce zautomatyzowanej jazdy różnią się od map do współczesnych urządzeń nawigacyjnych na dwa sposoby. Oprócz znacznie większej dokładności w decymetrach zamiast w metrach, materiał mapowy do wysoce zautomatyzowanej jazdy składa się również z kilku warstw.

Zapisz się do bezpłatnego biuletynu PC WELT Auto & Technik

Trasa z A do B wraz z sekwencją dróg do przebycia jest obliczana z wykorzystaniem podstawowej warstwy nawigacyjnej. Pojazd zautomatyzowany wykorzystuje warstwę lokalizacyjną do określenia dokładnej pozycji na pasie ruchu. W tym celu porównuje np. informacje o obiektach, które otrzymał za pośrednictwem czujników otoczenia z odpowiednimi informacjami w warstwie lokalizacyjnej. W ten sposób pojazd określa swoje położenie względem tych obiektów. Poza wszystkimi atrybutami – oznaczeniami pasów, znakami drogowymi czy ograniczeniami prędkości – powyższa warstwa planowania zawiera również informacje o geometrii pasa, takie jak promienie zakrętów i nachylenie. Za pomocą warstwy planowania zautomatyzowany pojazd decyduje na przykład o zmianie pasa ruchu.

Aktualność materiału mapowego jest ważna dla bezpieczeństwa i komfortu w wysoce zautomatyzowanej jeździe. Informacje o korkach, wypadkach, robotach drogowych lub ograniczeniach prędkości muszą być udostępniane wysoce zautomatyzowanemu pojazdowi w sposób aktualny i terminowy. Tylko wtedy może z wyprzedzeniem wybrać najlepszą strategię jazdy.

Firmy Bosch i TomTom polegają na kilku komponentach, aby zapewnić aktualność danych map: flota map TomTom będzie nadal regularnie jeździła po drogach i precyzyjnie mierzyła nowe drogi i trasy. Firmy TomTom i Bosch planują wykorzystać dodatkowe floty pojazdów z odpowiednimi czujnikami na pokładzie w celu wykrywania krótkoterminowych zmian na ulicy, takich jak korki czy nowo zainstalowane znaki drogowe. Uzyskane w ten sposób informacje o aktualnej sytuacji drogowej są raportowane na serwer, weryfikowane i wprowadzane do danych mapy cyfrowej. Są one następnie aktualizowane i udostępniane wysoce zautomatyzowanemu pojazdowi. W ten sposób odbiera informacje o ruchu drogowym, które wykraczają poza zasięg czujników otoczenia.

Audi, BMW, Mercedes-Benz i Google również testują autonomiczną jazdę

Bosch nie jest osamotniony w swoich eksperymentach z autonomicznymi samochodami. Na przykład Audi ściga samochody wyścigowe bez kierowcy nad Hockenheim. W Audi A8 od 2017 roku Audi będzie oferować nawet pilota w korkach. A sedany Mercedes-Benz jeżdżą autonomicznie przez Kalifornię. Z kolei BMW od dawna jeździ swoimi autonomicznymi samochodami testowymi na A9 i A92.

Nie wspominając już o eksperymentach, które Google prowadzi ze swoimi autonomicznymi samochodami od dłuższego czasu. Od tego lata całkowicie przeprojektowany samochód Google w kształcie jajka toczy się nawet po ulicach Kalifornii.

  • TAGS

LEAVE A REPLY